Daniela Chrienová – Flow

Daniela Chrienová – Flow

Pozývame vás na výstavu
1. mája 2025 – 29. júna 2025
Vernisáž výstavy 30. 4. 2025 o 17:00
Autor Kurátor
Martina Vyskupová

Výstava Daniely Chrienovej prezentuje výber diel, ktoré reflektujú premenlivý charakter prírodného a urbánneho prostredia. Ide o maliarske prepisy fotografií a zastavených filmov a videí, pomocou ktorých autorka interpretuje súčasný neustále sa meniaci, pomerne dynamický svet.

Koncepcia výstavy je venovaná téme nestálosti a pominuteľnosti. Chrienová poukazuje na krízu hodnôt príznačnú pre dnešnú dobu, v ktorej dominuje nestabilita a najmä určitá tekutosť. Práve tú artikuloval poľský sociológ Zygmunt Bauman, ktorý sa okrem iných tém zaoberal aj otázkami konzumerismu a globalizmu. Cez optiku teórie tekutej modernity, v rámci charakteristiky povahy súčasnej spoločnosti, definoval takisto narastajúci pocit neistoty, ktorý spájal s morálnou a hodnotovou krízou ľudstva. S týmito myšlienkami v zásade narába aj samotná maliarka, ktorá sa koncentruje najmä na environmentálny kontext a konzumné a povrchné zaobchádzanie s predmetmi, ale tiež vizuálnymi motívmi.  

V najnovšom súbore Plastic sea (Plastové more) Chrienová tematizuje  plastovým odpadom znečistené vodné plochy ako určitú sociálnu kritiku a apel na spoločnosťou preferovaný konzumerizmus, ktorého dôsledkom je globálna environmentálna kríza. Odpad plávajúci  pod vodnou hladinou má určitú estetickú kvalitu, rovnako je výrečným dokladom dnešného sveta, v ktorom životnosť materiálnych vecí je čoraz viac skracovaná.  V ďalšej sérii Nedokonalé obrazy dokonalosti autorka interpretuje záznamy zničenej exteriérovej reklamy vo verejnom priestore. Poukazuje na súčasné štandardy a hodnotiace rámce vo vzťahu k často nedosiahnuteľnému ideálu krásy a kultu tela. Súbor Swimming pool (Bazén) prezentuje zväčša opustené bazény ako symbol prázdnoty prostredníctvom zastaveného pohyblivého obrazu z existujúcich filmov a videí. Vytrhnutím obrazov z pôvodných súvislostí a ich remediáciou pomocou maľby Chrienová destiluje vizuálny smog, čiže z obrazového prúdu vyníma jeden konkrétny záber, na ktorý zameriava svoju pozornosť. 

Vystavené série preväzuje tematika toku prezentovaná v rôznej forme, na ktorú odkazuje aj názov výstavy. V prvom menovanom súbore sa autorka sústreďuje na odpad unášaný prúdom vody, v druhom najmä na nadmerné množstvo vizuálnych podnetov a v poslednej sérii na samotný vodný tok, ktorým vyjadruje spomínanú nestálosť. Okrem toho odkrýva aj svoj stav mysle s ohľadom na proces, počas ktorého vznikajú jej diela. Maľba je pre ňu nástrojom akéhosi spomalenia a sústredenia v kontexte duševného stavu úplného ponorenia sa do aktu tvorenia. Zároveň ako principiálne pomalé médium, schopné materializovať myšlienky, je v tomto zmysle určitým aktom odporu proti rýchlosti a povrchnosti vnemov. Rovnako proti enormnej spotrebe, ktorá je vlastne ich dôsledkom. Ambíciou je takisto výtvarné komentovanie jedného zo symptómov súčasnosti, ktorým je vizuálne presýtenie deformujúce schopnosť vnímať a sústrediť sa a spôsobujúce vyprázdnenie.

Určitá ambivalencia prítomná v spracovaní námetov sa prejavuje aj v narábaní s výtvarnými prostriedkami. Autorka používa pre svoju tvorbu špecifické vizuálne znaky, napríklad nejasnosť, nečitateľnosť či rozostrenosť, ktoré dosahuje sekundárnymi zásahmi štetca v rámci budovania kompozície. V najnovších dielach sa čoraz viac prejavuje rýchla, gestická maľba, pomocou ktorej im dodáva výraznejšiu energiu. Do obrazovej skladby tak ešte väčšmi vstupuje prvok náhody v súvislosti s prácou s farbou, čím je aj v zmysle maliarskeho postupu zvýraznený dojem toku a pohybu.

Daniela Chrienová (*1984, Zvolen) v rokoch 2003 – 2009 študovala na Akadémii umení v Banskej Bystrici v Ateliéri maľby u prof. Stanislava Balka, kde v roku 2012 ukončila aj doktorandské štúdium. V roku 2006 absolvovala stáž na  Akademii Sztuk Pieknych v poľskej Wrocławi. Svoju tvorbu predstavila na niekoľkých individuálnych a mnohých skupinových výstavách na Slovensku, v Českej republike, v Poľsku, vo Švajčiarsku a v Rakúsku. Je viacnásobnou finalistkou súťaže Maľba – cena nadácie VÚB (2012 a 2014 a 2016). Žije a tvorí v Banskej Bystrici.

Zriaďovateľ Stredoslovenskej galérie je Banskobystrický samosprávny kraj.